Uuden Vuoden lupaus – Mitä ja Miksi!

UUDEN VUODEN LUPAUS……… MITÄ JA MIKSI!

Uskon monen, erityisesti naisen miettivän tänään mitä muutoksia tehdä kun vuosi vaihtuu. Ja voisinpa lyödä vetoa, että suurin toive kaikilla naisilla on hoikempi keho.

Painonpudotus ja kehonmuokkaus on meillä naisilla jossain syvällä ytimessä ja se kulkee mukana vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen.

Hurraa huuto niille naisille, jotka eivät tänään mieti kehoaan eikä painonpudotusta.

Mitä muutoksia teen huomisesta lähtien? Mitä karsin pois ruokavaliosta? Miten lisään liikuntaa? Jne….

Kerron teille omia kokemuksia, oivalluksia ja kompastuksia oman kehoni kanssa.

Ehkä tunnistat niistä itsesi tai ainakin toivon sinun saavan jotain ajateltavaa ja tiedät ettet ole asian äärellä yksin.

Olen nyt 44 vuotias, kolmen teinin äiti. Kun mietin painonpudotusta ja sen alkumetrejä pääsen helposti teinivuosiin. Muistan kun äiti ihmetteli miksi kaupasta pitää ostaa kevytjuustoa, joka mureni ja sitä kului suhteessa enemmän kuin normi edamia. Noin 16 – 17 vuotiaana ”kamppailimme” ystäväni Minnan kanssa painonpudotuksen kanssa. Molemmat olimme kuitenkin normaalipainoisia, emme mitään hentoja, vaan enemmänkin tanakoita, mutta normimitoissa. Normi ei vaan tuntunut hyvältä ja mielestäni paras ja tänäkin päivänä parhaimmat naurut saa

” Nuku ja Laihdu” painonpudotus, jota testasimme yhdessä. Ostimme paketin, tietämättä mitä se sisältää. Postissa tuli vihkonen, jossa oli mielenharjoituksia. Silloin naurettiin ja jätettiin ohjeet testaamatta, vaikka se saattaisikin olla vielä näin lähes 30 vuotta myöhemmin se paras painonpudotus menetelmä.

20 vuotiaana lähdin USA:an Au Pairiksi. Siellä kuntoilin, lähes pakkomielteisesti. Jos kaveri halusi tulla kylään, se löysi itsensä pyöräilemästä minun rinnalla kun kävin hölkkäämäässä illalla. Ystäväni Katjan kansa jojoiltiin eri tavoin monta kuukautta. Osallistuin jopa Jenny Craig ohjelmaankin, jossa olin mukana pari kuukautta. Takas Suomeen palasin hyvin saman kokoisena kuin sinne lähdinkin.

Naimisiin menin vuonna 2000 ja häitä ennen pudotin 5 kg Painonvartijoissa, perunaa ja ruisleipää syömällä. Yllätyin kyllä itsekin, kuinka ”pölkkyreiteni” alkoivat sulamaan ja hoikistumaan.

Lapseni ovat syntyneet vuosina -01, -03 ja -05. Raskauskiloja tuli 15 – 20 kg  joka raskaudessa, mutta ne lähtivätkin suht helpolla pois.

Vuodet kun lapset ovat olleet pieniä, ovat olleet niin touhun täyteisiä tai sitten olen vaan ollut niin sumussa, että en muista miettineeni omaa painoa ja kehoa sen liiemmin. Aloitin yrittäjänä vuonna 2004 ja kehonhallinta ja liikunta ovat olleet siitä iso osa arkeani.

Liikkujana olen kuitenkin aiemmin ollut 100% suorittaja. Jos palaan elämässäni noin 10 – 15 vuotta taaksepäin, löydän itseni lenkkeilemästä vähintään 3 krt viikossa ja vähintään 45 min kerralla. Saatoin jopa juosta pihatietä edestakaisin, jotta minuutit tulee täyteen.

Tähän tuli positiivinen muutos ja oivallus kun osallistuin Optimal Perfomancen valmennukseen ystäväni Erjan kanssa noin 10 vuotta sitte. Suorittaja Taina teki kaiken ajatuksella MINUN PITÄÄ, koska olin lukenut naistenlehdistä ohjeet ja vinkit.

Sain ohjeen jättää lenkkeilyn ja aloitin lyhyet HIIT treenit , maksimi 10 min, jossa oli 5 min hyppyjä ja 5 min taukoja. Näitä alkuun 1 krt viikossa ja myöhemmin sain lisätä toisen kerran. Sain myös ohjeen tehdä MINÄ HALUAN ajatuksella.

Enää ei pitänyt siivota, pestä ikkunoita, tehdä lapsille ruokaa jne. Vaan tein asiat vasta kun siihen löytyi halu. Lapset tarvitsivat ruoan kuitenkin päivittäin, mutta kun mietin miksi heille haluan tehdä ruokaa, oli ruoanlaitto mukavaa ja päivittäin sain tuntea kiitollisuutta omista lapsista, joille sain tehdä ruokaa. Pieni tai paremminkin aika suuri käännös omassa päässä ja elämä muuttui paljon kevyemmäksi.

Koirat tulivat elämääni noin 6 vuotta sitten uuden parisuhteen kylkiäisenä. Enää en lenkkeile rasvanpoltto mielessä kelloa tai sykkeitä tuijottaen vaan lenkkeilen koiran takia ja siinä sivussa saan itselleni hyvän olon, mukavan rasituksen kehoon ja aimo annoksen raitista ilmaa. Parasta on lenkkeily ilman kiirettä kun lähtiessä ei tiedä kestääkö lenkki 20 min vai 1 h 20 min.

Olen tehnyt monia oivalluksia liikunnasta ja tänä päivänä liikun paljon fiiliksen mukaan. Saatan lähteä lenkittämään koiran illalla ja päädynkin 30 min juoksulenkille, ilman suunnitelmaa ja juoksen ja hölkötän koska siltä tuntuu.

Ruokavalioita ja painonpudotuskuureja olen kokeillut niin monia ja erilaisia ja voin vaan todeta, että jokainen kokeilu on ollut arvoisensa ja aina olen oppinut jotain uutta. Reilu vuosi sitten hakeuduin lääkäriin Antioksidanttiklinikalle väsymyksen vuoksi. Pois lähdin maidottaman ja gluteenittoman ruokavalion kera.

Rajoitukset tuovat oman värinsä minun ruokavalioon ja siksi ruokavalioni on hyvin yksinkertainen. Sokeri saa vatsan jumiin, hiilihydraatit hikoiluttaa  ( voihan prevaihdevuodet) ja tuhti liha-ateria tuo raskaan olon. Olen syönyt raaka-ravintoa, ollut mukana Keto- valmennuksessa ja syönyt välillä mitä sattuu ja millon vaan kärsien huonosta olosta ja kipeästä vatsasta. Tiedän mitä on jojoilu ja tiedän tunteen kun repsahtaa!

Raakaravinto ja paastot ovat saaneet soluni heräämään ja olen tuntenut kuinka energia tulee sisältä päin. Silloin myös tapahtuu paljon, kuten uuden talon osto tms. 🙂 Energiaa ja voimaa on vaikka muille jakaa. Hiilihydraattien vähentäminen vie mukanaan pöhön. Odotan sitä päivää kun löydän just sen täydellisen ruokavalion itselleni. Nykyään reagoin herkästi vuodenaikoihin, joten sama ruokavalio ei minulla toimi ympärivuoden.  Olen nautiskelija, teen itselleni viljattomia sämpylöitä sekä raakasuklaata ja syön pähkinävoita suoraan purkista, jos en ole leiponut itselleni mitään hyvää.

Vuosien aikana olen kokeillut ja oppinut. Se mikä sopii toiselle ei sovikaan itselle ja se mikä sopii itselle ei sovikaan itselle enää kohta. Olemme kokonaisuus, johon vaikuttaa kaikki. Kehomme kantaa mukana koko eletyn elämän ja jokaisella on se oma energia syvällä soluissa ja muutokset ja tasapaino vaativat paljon aikaa, kokeilua ja armollisuutta.

Itse opettelen  tasapainoista elämää tekemällä valintoja terveyttä ajatellen. Mietin millaisena haluan itseni nähdä seuraavalla vuosikymmenellä ja mitkä valinnat vievät sitä kohti. Muistan myös 80/20 säännön, pyrin 80 % hyviin valintoihin, mutta annan itselleni myös nauttia.

Ruokavaliota voin aina parantaa lisäämällä siihen vihreää ja vähentämällä sokeria ja e-koodeja.

Valintoja tehdessä on hyvä kysyä itseltään MIKSI!

  • Haluan liikkua, koska minulle tulee siitä hyvä olo ja kehoni tykkää vaihtelevasta rasituksesta.
  • Voimaliikkeet muokkaavat kehoani, keskivartalo ei tunnu omalta ja hyvältä, jos se on turvoksissa ja pöhöttynyt. Punnerrukset näkyy nopeasti käsivarsissa.
  • Teen liikkuvuutta lisääviä liikkeitä, koska ne saa kehoni virtaamaan. Voimakkaat venytykset ja kurotukset avaavat kehoani ja tuovat tunteet että asiat rullaavat eteenpäin.
  • Lepo on lahja keholleni, nautin kirjan lukemisesta sohvalla maatessani.
  • Nukkuminen voi olla suorittamista,( minä saan olla kiitollinen hyvistä unenlahjoista) sohvalla makaaminen on puhdasta lepoa ja omaa aikaa.
  • Välihuomatus, klo on 14.26 , makaan sohvalla tätä kirjoittamassa, yökkäri päällä.
  • Metsälenkit koiran kanssa ovat minulle luovaa liikettä, ilman tarkkaa suunnitelmaa, kävelen fiilksen mukaan reittejä vaihdellen, ilman kiirettä.
  • Syön kasviksia ja marjoja = värejä, koska ne tuovat kehooni raikkautta
  • Juon vettä ja hyvää teetä, koska kehoni janoaa nesteitä.
  • Kahvi on nautinto, juon sitä enemmän tai vähemmän, mutta aina nauttien.
  • Samoin maidotonsuklaa.

Tämän kaiken lisäksi opettelen elämään luottaen, että minua kannatellaan ja voin päästää irti pärjäämisestä. Vahvuus on ollut valttini ja se tuntuu ja näkyy reisissäni.

Toivon, että sinä teet valintoja itsellesi armollisena. Kysy itseltäsi MIKSI.

Jos lisäät liikuntaa, tee se siksi, että haluat, ei sen takia että sinun pitää!

Tunnustele tuoko liikunta sinulle oikeasti hyvää oloa ja edistää sinun terveyttä vai onko se pakko suorittamista, joka saattaakin lisätä kehosi stressiä. Sama myös ruokavaliossa. Pienistä puroista syntyy suuri joki. Tee pieni muutos kuukausittain, tunnustele ja luota kehoosi. Kirjoita ylös tuntemuksia ja katso vuoden päästä mitä valinnat ovat saaneet aikaan. Jostain olen lukenut, että painonpudotuksessa ruokavaliolla on 80% osuus ja liikunnalla 20% ja kaiken pitäisi olla rentoa ja mukavaa.

Kun sinä pudotat painoa muutaman kiloa, tuo muutos sinulle mahdollisesti paljon hyvää oloa ja uutta energiaa, mutta ulkopuolinen ei sitä edes välttämättä huomaa. Oma tunne on tärkein, hyväksy ja rakasta kehoasi juuri sellaisena kun se nyt on ja anna muiden rakastaa ja hyväksyä sinut juuri sellaisena kuin olet!

Olet täydellinen ja tärkeä juuri omana itsenäsi!

Armollista ja onnellista Uutta Vuotta!

Lämmöllä, Taina