Jalat kannattelevat ja kuljettavat

Mitä kirjoittaisin jaloista? Noista kahdesta tolpasta, jotka vankkana seisovat ja kannattelevat. Tuntuvat äärettömän vahvoilta ja joihin luotan 110% sti! Moneen paikkaan ne ovat minua vieneet, kuljettaneet välillä kevyesti ja välillä raahautuen. Ikinä ei ole ollut epäilystä siitä pääsisinkö perille.
Ne ovat kipuilleet, muistuttaneet levon tärkeydestä, tuntuneet levottomilta, raskailta, jymähtäneiltä. vapisseet ja tärisseet. Ne ovat ottaneet kommentteja vastaan lyhyestä pituudestaan ja vahvuudestaan, niin hyvässä kuin pahassa. Niille on naurettu useamman kerran, yksin ja yhdessä ystävien kanssa. Niitä on ihmetelty ja niiden saavutuksia ihailtu, onhan niillä juostu, hiihdetty ja hypätty mitaleille asti, kylläkin vuosia, vuosia sitten.

Tällä hetkellä ne totuttelevat kevyempään elämään, päästämään irti vahvuudesta ja tarpeesta kannatella. Ne näyttävät samalta kuin aiemmin, mutta tuntuvat kevyiltä, ilmavilta ja virtaavilta.
Olen ruokkinut niitä viime aikoina kävellen, pyöräillen, välillä hölkötellen ja hyppien. Eniten olen tarjonnut jaloilleni lepoa, mahdollisuutta olla ja totutella uuteen maaperään ja se on tehnyt superhyvää, ei pelkästään jaloille vaan koko keholle, samalla myös mielelle.

Mikä on sinun suhteesi jalkoihini? Voitko luottaa jalkoihisi, kävellä reippain ja rullaavin askelein ja annatko jalkojen viedä sinua sinne mihin sydän ohjaa? Kuinka hoidat jalkojasi, jalkateriä, nilkkoja, sääriä, polvia ja reisiä? Jos kysyisit jaloiltasi ” mitä teille kuuluu”, ”mitä minun tulee tehdä, jotta voisitte hyvin” ,kuulisitko vastauksen ja yllättyisitkö kuulemastasi?

Tunneillani olen nähnyt monenlaisia jalkoja, niin heikkoja kuin vahvoja, pitkiä ja lyhyitä, kireitä ja löysiä, jalkoja, joita on helppo hallita ja jalkoja, jotka eivät meinaa totella mitään.

Olemme tutustuneet jalkoihin eri tavoin, aktivoineet lihaksia ja venytelleet pois kireyksiä. Olemme opetelleet kävelyä ja juoksua, tunnustelleet jalkaterän rullausta, symmetrisyyttä sekä kokeilleet miten jalkojen asento ja toiminta vaikuttaa koko kehon asentoon ja toimintaan.
Olemme ”kuunnelleet” energioiden virtausta jaloissa, hengitelleet pois tukoksia, hieroneet jalkoja yksin sekä pareittain. Olemme harjoittaneet tasapainoa, voimaa ja kestävyyttä. Olemme hikoilleet ja huokailleet. Olemme nauraneet jaloillemme, niiden heikkoudelle, kireydelle, tottelemattomuudelle ja erilaisuudelle. Olemme opetelleet tuntemaan jalkojamme ja harjoittamaan liikkeitä, jotta jalkamme voisivat hyvin ja ne jaksaisivat kantaa meitä hamaan tulevaisuuteen saakka.

Venyttely on oiva tapa tutustua omaan kehoon ja sen toimintaan. Pitkät venytykset antavat aikaa ja mahdollisuuden tunnustella ja havannoida kehoa ja mm. sen puolieroja.
Pilates tarjoaa loistavan liikemateriaalin, rauhallisilla kehoa vahvistavilla liikkeillä, jolloin voi ilman kiirettä opetella aktivoimaan kehon lihaksia. Rauhallisuus ja hitaus mahdollistavat uuden oppimisen ja oikeiden lihasryhmien aktivoitumisen.

Jalkaterä on kooltaan pieni, koko kehon kokoon verrattuna, mutta sen toiminnan tärkeys on valtava. Harjoitteletko yleensä paljain jaloin, sukkasillaan vai kengät jalassa? Tunnistatko kuinka sinun jalkaterän lihakset toimivat ja kuinka jalkojen asento vaikuttaa koko kehon asentoon. Jalkaterän kautta voimme parantaa koko jalan linjausta, pitää huolta polvista ja lonkista. Voimme muuttaa ryhtiämme, vaihtamalla kehon painopistettä jalkaterillä.

Jalat kannattelevat ja kuljettavat.
Kiitä jalkojasi tähänastisesta ja pidä hyvä huoli jaloistasi myös tulevina päivinä!

Luottavaisia askeleita elämääsi!
Taina